Concept ontwikkeling
Om een scherp concept te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een doel, concept en idee. Een concept is een algemene manier om een bepaald doel te bereiken. Een concept is breed en niet concreet, het legt uit wat je wilt doen, maar geeft de ruimte om zelf in te vullen hoe je dit gaat doen. Onder een concept kunnen meerdere ideeën hangen. Een concept geeft richting, is inspirerend en heeft potentie om lang mee te gaan. Om ervoor te zorgen dat het concept sterk blijft moet elke uiting worden getoetst aan het concept. Conceptontwikkeling bestaat uit drie stappen:
- Discover: begrijp het probleem, vind de potentie
- Fix: bedenk en schets de ultieme oplossing
- Validate: strip en demo de oplossing.
De conceptontwikkelingsfase vormt de brug tussen de bedrijfsstrategie en de praktische invulling hiervan. Het doel van conceptontwikkeling moet altijd zijn het nieuwe idee zo snel mogelijk vorm te geven in een prototype, waardoor je het concept kunt valideren bij toekomstige gebruikers.
Een goed concept zorgt voor:
- validatie: het idee sluit aan bij de behoefte van (toekomstige) gebruikers
- briefing: een goed prototype zorgt voor een duidelijke scope voor de realisatie van het nieuwe initiatief
- draagvlak: een goede demo maakt ambities concreet, voorkomt miscommunicatie of onjuiste verwachtingen en schept draagvlak en enthousiasme