7 fundamenten van innovatie
Er zijn een aantal mindsets en fundamenten die op het gebied van innovatie vaak worden gezien. Het is belangrijk deze in gedachten te houden wanneer wordt gestart met een innovatieproject.
- Innovatie is een strategische onderneming
Innovatie en strategie zijn nauw met elkaar verbonden. Als innovatie niet is gericht op het bereiken van de strategische doelen, is de inspanning tevergeefs. Daarnaast kan de organisatie belangrijk inzichten missen als de innovaties niet nauwlettend worden gevolgd door het topmanagement en het niet wordt gebruikt om toekomstige strategie vorm te geven.
2. Innovatie betekent: middelen toewijzen
Er zijn met innovaties vaak meer ideeën dan kunnen worden geïmplementeerd. Het is daarom belangrijk om voldoende middelen (talent, geld, tijd) aan de juiste ideeën toe te kennen om de innovaties te laten slagen. Doordat innovaties onvoorspelbaar zijn is het belangrijk om de risico’s te verminderen door innovaties slim te benaderen. Het basisidee is dat middelen moeten worden toegewezen aan doelen, binnen het verwachte tijdspad, met het oog op het verwacht rendement en een aanvaardbaar risiconiveau.
3. Innovatie managen is anders, maar nog steeds management
Een ruw idee is nog geen winstgevende innovatie. Om daar te komen moet het idee worden geïmplementeerd. De beste managers proberen niet alles te controleren, maar geven richting en bouwen de juiste systemen om ideeën te ontwikkelen en barrières te verwijderen.
4. Innovatie moet zowel van bovenaf als van onderop komen
Als er vanuit het management geen begeleiding en richting wordt gegeven, onvoldoende middelen worden toegewezen of belemmeringen voor innovatie niet worden weggenomen, is het moeilijk voor individuele teams om te innoveren. Daarnaast zou er geen innovatie plaatsvinden zonder de creativiteit vanuit de verschillende standpunten. Baanbrekende innovaties staan vaak in de schijnwerpers, maar het zijn juist de kleine, incrementele verbeteringen die de grootste bijdrages leveren.
5. Innovatie gaat uiteindelijk om het creëren van waarde
Hoewel technologie een belangrijk onderdeel is van innovaties, is dit slechts een hulpmiddel om problemen op te lossen en waarde te creëren. Zonder de juiste problemen en een goede waardepropositie, is innovatie niet mogelijk.
6. Innoveren is hard werken en volhouden
Voor een innovatie moet bekend zijn welke problemen moeten worden opgelost, evenals de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden. Er moet hard worden gewerkt, dingen worden uitgeprobeerd en door worden gegaan met de uitdagingen waarmee je tijdens de innovatie wordt geconfronteerd.
7. Leren is van het grootste belang voor innovatie
In een innovatieve organisatie draait alles om continu leren. De nieuwe inzichten en ideeën die innovatie stimuleren, zijn altijd afkomstig van het leren van iets. Leren is de inspiratie en katalysator voor innovatie.