Persoonsgerichte zorg is zorg die is afgestemd op de persoonlijke behoeften, wensen en voorkeuren. De zorgverlener benaderd de persoon als mens en niet als patiënt of cliënt. De vraag ‘wat heeft jouw cliënt nodig om zich gezond en gelukkig te voelen’ staat hierbij centraal. Er zijn 4 elementen voor persoonsgerichte zorg:
Compassie: de cliënt ervaart nabijheid, vertrouwen, begrip en aandacht
Uniek zijn: de cliënt wordt gezien als mens met een eigen identiteit en persoonlijk context
Autonomie: eigen regie over leven en welbevinden zijn leidend
Zorgdoelen: iedere cliënt heeft inspraak bij de doelen ten aanzien van zorg, behandeling en ondersteuning.
Om tot persoonsgerichte zorg te komen zijn er een aantal stappen die gezet kunnen worden:
Achterhalen van de wens van de cliënt
Gesprekspunten vaststellen
Gezondheidsdoelen of leefdoelen bepalen
Het Huis van Persoonsgerichte Zorg is een model dat gebruikt kan worden om persoonsgerichte zorg voor mensen met één of meerdere chronische ziekten systemisch op te zetten. Het huis bevat verschillende niveaus die met elkaar samenhangen en bestaat uit vijf onderdelen:
Persoonsgerichte zorg
Goed geïnformeerde patiënten en mantelzorgers
Coachende zorgprofessional
Persoonsgerichte zorginkoop en omgeving
Organisatie die persoonsgerichte zorg ondersteunt en faciliteert.
Reactie plaatsen
Gratis e-book Grip op regionale ICT-huisartsenzorg
Dit
complete e-book biedt vele praktische handvaten en inzichten, gebaseerd
op jarenlange ervaring uit onze adviespraktijk en onze kennis van de
gangbare standaarden en methodieken.
Roset is een strategisch adviesbureau voor de eerstelijnszorg, de VVT en hun ketenpartners. Dat doen we als consultant, procesregisseur, facilitator, of als projectadviseur met verstand van de zorgsector. Wij hebben een drive om gelijkgestemde en ondernemende zorginnovators, die werken voor - of samenwerken met - de georganiseerde eerstelijn en VVT - te verbinden binnen onze eigen Roset academie