Driving forces-methodiek
Onder de driving forces worden doorslaggevende interne krachten (zoals kennis en bekwaamheid van zowel management als medewerkers) en doorslaggevende externe krachten (zoals de economie, technologie, concurrenten en klantgedrag) verstaan, die de toekomst van de organisatie vormgeven. Hierbij staan de koopmotieven en de wijze hoe hierop wordt ingespeeld centraal. Bij de driving forces methodiek wordt uitgegaan van de specifieke vraag en de kracht van het aanbod en niet van concurrentieverhoudingen. Er is sprake van een match tussen behoefte en aanbod.
Er zijn naast de driving forces ook altijd tegenwerkende krachten aanwezig. Deze restraining forces beperken of verlagen de kracht van de driving forces. Er is een evenwicht bereikt wanneer de som van de drijvende krachten gelijk is aan de som van de beperkende klachten. Naast deze twee krachten zijn er ook nog supporting forces. Deze krachten stimuleren de driving forces en kunnen de restraining forces isoleren of minimaliseren.
Het driving forces model geeft drie invalshoeken weer die aangepast moeten worden wanneer er sprake is van disruptie van de markt:
- er moet opnieuw worden beoordeeld wat de toegevoegde waarde is van het product
- er moet worden onderzocht welk businessconcept en welk businessmodel het beste past bij de nieuwe structuur
- de rol in het platform moet worden bepaald en ook de toegevoegde warde voor het platform en de vragers.
Er kunnen 5 stappen genomen worden om de driving forces toe te passen binnen de eigen organisatie:
- Identificeer wat de driving forces zijn
- Onderzoek of de veranderingen de organisatie meer of minder attractief en krachtig maken
- Besluit wat de beste strategie is voor de impact van de driving forces
- Analyseer de tegenstanders en tegenwerpingen
- Maak een roadmap voor de verandering