Fasen van digitale disruptie

Er zijn verschillende fasen van disruptie te onderscheiden:

  1. De eerste trigger is het gevolg van nieuwe toetreders die een ander concept hebben en tot doel hebben om snel te groeien en een marktaandeel te veroveren. De meest gebruikte strategie hiervoor is de lageprijzenstrategie.
  2. Bestaande aanbieders worden door deze prijsstrategie onder druk gezet.
  3. Nieuwe toetreders zijn bij uitstek in staat om klanten op een andere wijze te binden. Dit kan bijvoorbeeld door langere openingstijden of door klantenkennis
  4. Bestaande aanbieders hebben vanwege het bestaande distributiemodel meestalk een distributiefunctie, waarbij ze een schakel zijn in de keten. Nieuwe toetreders hebben vaak direct contact met de eindgebruiker, waardoor ze niet alleen een distributiefunctie, maar ook een interactie- en communicatiefunctie hebben.

Voor bestaande aanbieders is de enige optie om mee te doen met deze nieuwe toetreders of een niche opzoeken die nog wel rendabel is, maar veel kleiner dan de markt van vroeger.

Reactie plaatsen
Roset Twente Zorg ICT DigiGrip

Gratis e-book
Grip op regionale ICT-huisartsenzorg

Dit complete e-book biedt vele praktische handvaten en inzichten, gebaseerd op  jarenlange ervaring uit onze adviespraktijk en onze kennis van de gangbare standaarden en methodieken.


Over Roset

Roset is een strategisch adviesbureau voor de eerstelijnszorg, de VVT en hun ketenpartners. Dat doen we als consultant, procesregisseur, facilitator, of als projectadviseur met verstand van de zorgsector. Wij hebben een drive om gelijkgestemde en ondernemende zorginnovators, die werken voor - of samenwerken met - de georganiseerde eerstelijn en VVT - te verbinden binnen onze eigen Roset academie