Met een chatbot wordt een geautomatiseerde gesprekspartner benoemd. Een chatbot neemt deel aan een getypte conversatie, vaak een dialoog waarbij iemand een vraag kan stellen en de chatbot antwoord geeft. Een chatbot werkt met patroonherkenning en aan elk patroon is een handeling gekoppeld. Vaak wordt een chatbot ingezet op klantenservices waarbij de veelgestelde vragen worden beantwoord. Er kan onderscheid worden gemaakt in drie verschillende soorten chatbots:
Rule based chatbot. Deze chatbot is makkelijk te implementeren en werkt op basis van bepaalde patronen. De chatbot dient een bepaald doel, waardoor aanvullende vragen en opties niet nodig zijn.
Artificial intelligence chatbot. Deze chatbot wordt constant geoptimaliseerd met behulp van machine learning. De chatbot analyseert de vraag en formuleert hierbij een passend antwoord vanuit een enorme database. Het is mogelijk dit aan te vullen met vrije input.
Hybride bot. Een chatbot waarbij zowel de rulebased chatbot als de artificial intelligence chatbot gebruikt worden.
Reactie plaatsen
Gratis e-book Grip op regionale ICT-huisartsenzorg
Dit
complete e-book biedt vele praktische handvaten en inzichten, gebaseerd
op jarenlange ervaring uit onze adviespraktijk en onze kennis van de
gangbare standaarden en methodieken.
Roset is een strategisch adviesbureau voor de eerstelijnszorg, de VVT en hun ketenpartners. Dat doen we als consultant, procesregisseur, facilitator, of als projectadviseur met verstand van de zorgsector. Wij hebben een drive om gelijkgestemde en ondernemende zorginnovators, die werken voor - of samenwerken met - de georganiseerde eerstelijn en VVT - te verbinden binnen onze eigen Roset academie